با مشکل رسوب در آبگرمکن‌ها چه کنیم؟

IRANTHERM چهارشنبه 22 دی 1400 - 12:02
با مشکل رسوب در آبگرمکن‌ها چه کنیم؟
اگر شما هم آبگرمکن داشتین احتمالا با معضل انباشت رسوب در لوله‌های و اجزای آبگرمکن چه برقی چه گازی و اختلال در عملکرد آبگرمکن آشنا هستین. مثلا دیدین آب آبگرمکن سریع سرد میشه، خوب گرم نمیشه، یا مبدل سوراخ شده و  ...

دشمن شماره ۱ هر آبگرمکنی حتی نوع بدون مخزن، رسوب گرفتن اون بخاطر سختی و املاح آبه! چرا؟ 

 

چون آبی که در لوله‌های شهری جریان داره حاوی املاحی مثل کلسیم و مگنزیوم و سایر مواد معدنیه. حالا اگر آب منطقه یا شهر شما آب سخت هم باشه یعنی دارای املاح بیشتریه و شدت رسوبگیری در لوله‌ها و مخزن آبگرمکن یا پکیج بالاتره.

معضل رسوب‌گرفتن در آبگرمکن‌های مخزن‌دار عموما رایج‌تره، هر چند این مشکل در آبگرمکن‌های بدون مخزن هم می‌تونه پیش بیاد. درسته که در آبگرمکن‌های بدون مخزن، آب فقط از توی سیستم عبور می‌کنه و در اون جمع یا نگهداری نمیشه ولی املاح آب رو نمیشه دست کم گرفت به‌ویژه اگر در منطقه‌ای مثل شهرهای جنوبی ایران زندگی می‌کنین که سختی آب بالاست. 

رسوبات چه بلایی سر آبگرمکن گازی، برقی و یا دیواری ما میارن؟ از کجا بفهمیم که آبگرمکن دچار رسوب‌گرفتگی شده؟

 

اشکالات و علایم ابتدایی که در اثر رسوب‌گرفتگی ایجاد میشن اینجا ذکر شدن که به محض دیده شدن باید بهشون توجه کرد.

مثلا در یک آبگرمکن گازی، رسوبات در کف یا پایین دستگاه روی صفحه مشعل که زیر شعله قرار گرفته جمع میشن و بعنوان یک مانع در مقابل انتقال صحیح حرارت عمل می‌کنن و همین میشه که آب توسط آبگرمکن به اندازه کافی گرم نمیشه.

رسوبات در سیستم آبگرمکن باعث میشن آب هی گرم و سرد بشه و ثبات نداشته باشه.

اگر صداهای شبیه به لرزش و تق و توق ناهنجار از آبگرمن شنیدین بازهم به احتمال زیاد علتش انباشت رسوباته. 

همچنین تجمع رسوبات می‌تونه باعث ایجاد نشتی در آبگرمکن و نشتی از شیر اطمینان بشه. 

از روی بوی سولفور هم میشه به مشکل رسوب‌گیری در سیستم شک کرد. همچنین تغییر رنگ آب هم می‌تونه نشونه مشکل رسوبات باشه.

چون مبدل حرارتی در آبکرمکن‌های بدون مخزن یا دیواری کوچک‌تر هستند و مسیر عبور آب باریکه رسوبات می‌تونن باعث بسته شدن یا انسداد و کاهش سرعت جریان آب در لوله‌ها بشن که این خودش دما رو خیلی بالا میره و باعث خرابی المنت‌ها میشه.

در کل نباید در مورد مشکل رسوبات سهل‌انگاری کرد چون می‌تونه عواقب خطرناکی در برداشته باشه و صدمات پر هزینه‌ای رو به دستگاه شما وارد کنه. آبگرمکنی که رسوب گرفته باید برای تامین آب گرم فشار کار بالاتری رو تحمل کنه و این خودش باعث میشه که طول عمر و راندمان دستگاه شما کمتر بشه.

روش‌های پیشگیری از تشکیل رسوب در آبگرمکن و تکنیک‌های برطرف کردن رسوبات 

پس بهتره اول یاد بگیریم که چطور مانع از تشکیل این رسوبات بشیم یا حداقل شدتش رو کاهش بدیم و بعد تکنیک‌های برطرف کردن رسوبات (رسوب زدایی و جرم‌گیری) آبگرمکن رو بررسی کنیم.

بالاخره همیشه گفتن پیشگیری بهتر از درمانه!

 

شستشوی منظم آبگرمکن مخزن دار حداقل ۱ بار درسال

یعنی تخلیه و شستشوی آبگرمکن که باعث حذف ذرات شناور در مخزن آبگرمکن میشه. چطور تخلیه آبگرمکن یا شستشو رو انجام بدیم؟

اول گاز یا برق آبگرمکن رو قطح کنید.

 ورودی آب سرد رو ببندید تا آب بیشتر وارد دستگاه نشه.

بهتره یک شیرآب‌گرم نزدیک به آبگرمکن رو مثلا در سینک باز بذاریم تا تخلیه بهتر انجام بشه.

در بخش پایینی آبگرم یه شیر تخلیه تعبیه شده که برای تخلیه آب تانکه. شلنگ تخلیه رو به این شیر وصل کنید  تا آب کامل تخلیه بشه. اگر کفشور در نزدیک آبگرمکن داشته باشین راحت تر میشه این آب رو تخلیه کرد وگرنه که باید آب خروجی در ظرف دیگه ای تخلیه بشه.

 

◊ ◊ ◊ ◊ حواستون باشه ممکنه اولش آب خیلی داغ باشه.

 

وقتی آب تانک تخلیه شد، شیر تخلیه در قسمت پائینی آبگرمکن رو ببندید، شیر آب سرد ورودی رو باز کنید و برق یا گاز دستگاه رو وصل کنید تا آبگرمکن شروع به‌کار کنه.

عموما خوبه اینکار یکبار در سال انجام بشه ولی اگر آب منطقه شما آب سخته خوبه ۲ بار در سال اینکار رو انجام بدین.

دقت کنید که این روش شستشو یه روش کلیه و پروسه فلاشینگ یا تخلیه آب در آبگرمکن مخزن دار و بدون مخزن و با توجه به نوع آبگرمکن شما تفاوت‌هایی داشته باشه. مثلا برای شستشوی آبگرمکن‌های مخزن دار نیاز به پمپ هست تا آب رو در سیستم سیرکوله کنه. 

  رسوب‌زدایی آبگرمکن دیواری به روش‌های ثقلی (سنتی یا اسید شویی با دی اسکلر) و روش پمپی

رسوب‌گیری آبگرمکن با سرکه سفید 

قدرت سرکه رو در از بین بردن رسوبات و جرم‌ها دست کم نگیرین. می‌تونین از سرکه برای تمییز کردن بدنه و جلوگیری از انباشت رسوبات کمک بگیرین.بعد از اینکه تانک یا مخزن آبگرمکن رو تخلیه کردین می‌تونین یک گالن سرکه سفید در تانک بریزین. شیر پایینی رو ببندین و اجازه بدین ۵ تا ۶ ساعت سرکه در مخزن بمونه. بعد سرکه رو تخلیه کنین و دستگاه رو به برق یا گاز وصل کنین.

 

استفاده از سختی‌گیرها (Water Softning Installation)

 

گفته میشه که استفاده از سختی‌گیرها مطمئن‌ترین روش مقابله با تشکیل جرم و رسوباته، البته نصب اولیه‌اش کمی هزینه بره ولی نتیجش به قیمتش می‌ارزه. عملکرد سختی گیرها اینطوره که یون‌های کلسیم و منیزیوم رو که باعث سخت شدن آب میشن رو با یون سدیم جایگزین می‌کنن و باعث حذف اونها از آب میشن.

سختی‌گیرها در افزایش کیفیت آب و عملکرد آبگرمکن و پکیج خیلی مؤثر هستن ولی طول عمر میله آند رو کاهش میدن. پس اگر از سختی‌گیر استفاده می‌کنین باید میله آند رو مرتب چک کنین و اگر ایراد داشت تعویضش کنین.

سختی‌گیرها در انواع مختلف مثل رزینی، مغناطیسی و الکترونیکی موجودن. در مقاله دیگری در مورد انواع سختی‌گیرها و مزایا و معایبشون توضیح دادیم.

 

مطمئن بشیم دمای آب آبگرمکن روی عدد بالا ست نشده و آب شیر خیلی داغ نیست 

 

اگر دمای آب آبگرمکن رو خیلی بالا ست کرده باشین مشکل رسوب‌گیری هم شدیدتر میشه.

دمای مناسب آب گرم خروجی از شیر آب عددی بین ۴۶ تا ۴۹ درجه سانتیگراده، هر چند درجه خود آبگرمکن به‌صورت پیش فرض روی ۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم شده که درجه بالایی هست. ما میتونیم این دما رو روی حدود ۵۵ درجه سانتیگراد که حداقل دمای مجاز برای آبگرمکن هست ست کنیم. توجه کنید که از این حد نباید کمتر باشه چون خطر رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا وجود داره.

با کاهش این مقدار دما نه تنها رسوب‌گرفتگی در دستگاه کمتر میشه بلکه هزینه مصرف انرژی شما هم کاهش پیدا می‌کنه.

  

خرید آنلاین سختی‌گیر الکترونیکی سونیک فرالکتریک

 

رسوبگیر سونیک

   

نصب سیستم فیلترینگ یا تصفیه آب 

سرمایه‌گذاری روی یک سیستم تصفیه آب برای کل خونه می‌تونه هزینه بر باشه. ولی این روش با حذف کامل املاح و مواد معدنی رسوب‌زا در لوله‌های آبی که از آب شهری منشاء می‌گیره، کیفیت آب خونتون رو بالا می‌بره و مشکل رسوب‌گرفتن در سیستم‌های گرمایشی مثل آبگرمکن رو حل می‌کنه.

 

استفاده از آبگرمکن مجهز به سیستم شستشوی خودکار (Self-cleaning system) 

نسل جدیدی از آبگرمکن‌ها به بازار اومدن که مجهز به سیستم تمیز شدن خودکار هستن و مانع از تجمیع رسوبات در دستگاه میشن. این محصولات هنوز در بازار ایران خیلی رایج نیستن و امیدواریم بزودی توان عرضه این نوع آبگرمکن رو هم داشته باشیم. یک نوع از این آبگرمکن تولید شرکت بردفورد وایت بنام Hydrojet® Total Performance System هست. 

بازخوردها
    شما چه روش‌هایی رو برای مقابله با رسوبات می‌شناسین؟لطفا با ما در میون بگذارین.
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تائید ادمین منتشر خواهد شد.