مقایسه آبگرمکن‌های مخزن دار با آبگرمکن‌ های بدون مخزن

IRANTHERM یکشنبه 24 اسفند 1399 - 11:13
مقایسه آبگرمکن‌های مخزن دار با آبگرمکن‌ های بدون مخزن
یکی از سوالات همیشگی مشتریان ما که بدنبال انتخاب یک آبگرمکن مناسب هستند اینه: «کدوم آبگرمکن بین نوع مخزن‌دار و بدون مخزن بهتره؟» برای ارائه پاسخ بهتر، در ادامه قصد داریم مزایا و معایب هر ۲ مدل رو بزبون ساده توضیح بدیم تا توی تصمیمم‌گیری بشما کمک کنیم.

 کدوم آبگرمکن بهتره؟ آبگرمکن مخزن دار یا بدون مخزن؟

 

عموما وقتی از آبگرمکن صحبت میشه بیاد آبگرمکن‌های مخزنی یا منبع دار که به‌صورت ایستاده در زیرزمین یا گوشه‌ای از آشپزخونه نصب میشد می‌افتیم. آبگرمکن‌های مخزن دار مدل‌های رایج و شناخته شده آبگرمکن هستند ولی در سالهای اخیر آبگرمکن‌های بدون مخزن که اغلب دیواری‌اند و سایز یک چمدون رو دارند و بمحض باز کردن شیر آب حموم یا آشپزخونه یا روشن کردن لباسشویی آبگرم رو در اختیار ما قرار میدن دارن برای خریداران جذاب‌تر میشن.

  اشکالات و ایرادات احتمالی در آبگرمکن‌های دیواری بدون مخزن 

 

البته باید گفت که هر کدوم از این آبگرمکن‌ها مزایا و معایب خودشون رو دارند و نمیشه به‌طور قطع گفت کدومش بهتره. مثلا با آبگرمکن بدون مخزن یا دیواری نمیشه همزمان از چندتا شیر آبگرم گرفت. مثلا اگر یکی زیر دوشه نمی‌تونیم همزمان لباسشویی یا ظرفشویی رو هم روشن کنیم. در مقابل آبرمگن تانک یا مخزن دار این مشکل رو نداره ولی همیشه در حال گرم کردن آب و نتیجتا مصرف ۲۴ ساعته انرژیه. پس با سنجیدن خوب و بد هر کدوم و اینکه نیاز ما دقیقا چیه شاید به جواب بهتری برای سؤال پرتکرار «آبگرمکن مخزن‌دار بهتره یا بدون مخزن؟» برسیم.

مقایسه قابلیت‌های آبگرمکن مخزن دار با بدون مخزن  

 

عملکرد بر اساس ظرفیت

در آبگرمکن مخزن‌دار ظرفیت‌های ۳۰، ۵۰ و ۶۰ گالن وجود دارند که هر چقدر این ظرفیت بیشتر باشه، میزان آبگرم در دسترس هم بیشتره.

آبگرمکن‌های بدون مخزن آبی رو ذخیره نمی‌کنند و وقتی ما نیاز به آب‌گرم داریم این رو بصورت آنی تأمین می‌کنند.

 

سایز آبگرمکن 

 در هر ۲ مدل آبگرمکن مخزن‌دار و بدون مخزن فوری سایز مناسب ما بستگی به تعداد نفرات و میزان مصرف و کاربرد آبگرم داره.

مصرف انرژی

در آبگرمکن‌های با مخزن آب دائما به‌صورت ۲۴ ساعته در حال گرم شدن هست. چه ما از دستگاه استفاده بکنیم یا نکنیم! بنابراین مصرف انرزی در ابگرمکن‌های مخزن دار به مراتب بالاتر از انواع بدون مخزنه.

در آبگرمکن‌های فوری بدون مخزن همونطور که اسمش گویاست، آبی ذخیره نمیشه، و همون لحظه‌ای که ما به آب گرم احتیاج داریم آب گرم میشه. پس مصرف انرژی در این نوع آبگرمکن‌ها پایین‌تره.

 

اشغال جا و فضا

آبگرمکن‌های مخزن دار نسبت به بدون مخزن جاگیرتر هستند و روی زمین نصب میشن. در حالیکه نوع بدون مخزن روی دیوار نصب میشه و فضای کمتری رو اشغال می‌کنه.

 

هزینه خرید و نصب اولیه

آبگرمکن‌های مخزن دار هزینه خرید و نصب اولیه کمتری در مقایسه با انواع دیواری بدون مخزن دارند. ولی مهمه بدونیم که هزینه قبض گاز و مصرف انرژی در ماهای بعدی به مرور در آبگرمکن‌های مخزن دار بیشتر خواهد بود.

 

کارایی و راندمان گرمایشی

آبگرمکن‌های مخزن‌دار بازدهی گرمایشی بالاتری نسبت به انواع بدون مخزن دارند. آب گرم رو با دمای یکنواخت تامین می‌کنند ولی در آبگرمکن دیواری ممکنه مدتی طول بکشه تا آب گرم بشه و محدودیت‌هایی در تعداد شیر آب گرم و استفاده همزمان افراد از آب گرم وجود داره.

 

منبع سوخت

آبگرمکن مخزن دار می‌تونه گازسوز، نفتی یا گازوئیلی باشه. آبگرمکن بدون مخزن آنی عموما یا گازسوزه یا با برق کار می‌کنه.

 

طول عمر مفید

آبگرمکن‌های مخزن دار بشرط نگهداری خوب و سرویس مرتب بین ۱۰ تا ۱۵ سال کار می‌کنند. در مقابل آبگرمکن‌های دیواری بدون مخزن تحت همین شرایط می‌تونند بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر مفید داشته باشند. یک دلیل برای عمر بالای آبگرمکن بدون مخزن فرسایش کمتر دستگاه بدلیل عدم ذخیره آب و صدمات ناشی از املاح آب محسوب میشه.

 

ریسک و خطرات احتمالی در صورت خرابی

آبگرمکن‌های مخزن دار در صورت خرابی و نشت آب ممکنه صدمات زیادی رو به منزل یا وسایل وارد کنند ولی میزان صدمات ناشی از خرابی آبگرمکن بدون مخزن بمراتب کمتره.

 

 

 پس جواب این سؤال که آبگرمکن مخزنی خوبه یا بدون مخزن و منبع، یک جواب مناسب برای همه نمی‌تونه باشه و عوامل متعددی رو برای رسیدن به پاسخ باید در نظر گرفت.

در کل میشه گفت؛ اگر از قبل آبگرمکن مخزن دار داشتین و فضا هم مشکلی نیست و الان قصد تعویض دارین بهتره بازهم آبگرمکن مخزن دار استفاده کنین. سوئیچ کردن به مدل بدون مخزن هزینه نصب و لوله‌کشی  زیادی در بر خواهد داشت.

ولی اگر برای خونه جدید یا بعد از نوسازی دارین آبگرمکن می‌خرین و کمبود فضا هم یکی از دغدغه‌هاتونه، آبگرمکن بدون مخزن می‌تونه یک انتخاب باشه.

در نهایت باید میزان افراد توی خونه و اینکه میزان آبگرم موردنیازتون چقدره هم باید در نظر گرفته بشه.  

 

۵ مدل اصلی آبگرمکن براساس عملکردهای متفاوت

در فروشگاه ایرانترم می‌تونین بین مدل‌های مخزن دار و بدون مخزن و یا برقی یکی رو انتخاب کرده و خیلی راحت به‌صورت آنلاین محصول مورد نظرتون رو سفارش بدین.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تائید ادمین منتشر خواهد شد.